FANDOM

ElőszóSzerkesztés

A wiki legalapvetőbb lehetősége: szerkessz! A kezdő lapon kívül minden oldalon a harmadik fül a „szerkesztés” link, amely, mint a neve is mutatja, lehetővé teszi annak az oldalnak a módosítását, amelyet épp látsz. Az ilyen webhelyeket, ahol mindenki mindent szerkeszthet, wikiknek nevezzük. Nyisd meg a homokozót és kattints a szerkesztés linkre. Ekkor egy szerkesztőablakban látni fogod az adott oldal wiki kódját. Adj hozzá néhány vicces vagy érdekes sort, például: „Frank Zappa a valaha élt legnagyobb amerikai zeneszerző”, azután kattints a szerkesztőablak alján található Lap mentése gombra, és figyeld meg a változtatásod eredményét!

Előnézet megtekintése Szerkesztés

Egy fontos eszköz, amit rögtön elkezdhetsz használni, az Előnézet megtekintése gomb. Szerkessz valamit a homokozóban, és ezúttal az Előnézet megtekintése gombot nyomd le a Lap mentése helyett. Ez lehetővé teszi, hogy megnézd, hogyan fognak kinézni a változtatásaid a mentés után. Mind követünk el hibákat, ez segít észrevenni őket. Az előnézet használata a tényleges mentés előtt segít, hogy lépésről-lépésre javítgasd és formázd a szerkesztésed, anélkül hogy feleslegesen növelnéd és átláthatatlanná tennéd a lap történetét. De ne felejtsd el véglegesen elmenteni a változtatásaidat az előnézet után!

A Fortepan wiki szerkesztése Szerkesztés

KéplistákSzerkesztés

  • A képlisták ezres bontásban találhatóak, minden lista két bekezdésben szerkeszthető (0-499 és 500-999).
  • Minden listabejegyzés a kép linkjével kezdődik, majd a hozzátartozó leírás (a "képcikk", az adott képhez tartozó lapunk) linkje következik.
  • Ezt követi zárójelben a Fortepan oldal időbesorolása. Ha sikerül a pontosabb besorolás, akkor írd be az évszámot, és töröld a "körül" szót a zárójelből!
  • Utolsó elem a rövid leírás. Város (esetleg ország) neve, utána címszerű megfogalmazás a kép tartalmáról. A címszerű leírás legyen azonos a képcikk kezdősorával! Minden részletezés, hosszabb leírás kerüljön a képcikkbe!

KépcikkekSzerkesztés

Minden képcikknek egységes szerkezete legyen, alcímekkel az alábbi szakaszokra tagolva:

kezdősor (ennek nincs külön alcíme)

A készítés helye

A készítés ideje

Leírás

Fortepan Fotó

Lásd még

(Alcímet kézzel úgy tudsz létrehozni, hogy a szöveg elé és mögé - szóköz nélkül - három-három =-et szúrsz be, így:)

===A készítés helye===

Új képcikk készítéseSzerkesztés

Új oldal létrehozásakor, vagy ha egy még csak rendezetlen információt tartalmazó oldalt akarsz az egységes formátumba áttördelni, nem muszáj a fenti oldalszerkezetet kézzel létrehoznod, hanem használhatod az alábbi sablonok valamelyikét is. A kapcsos zárójelek közötti szöveget – a zárójelekkel együtt – szúrd be az oldal tetejére, és helyettesítsd be az egyedi információkat.

Attól függően, hogy az oldal elkészítésekor mennyi azonnal beírható információval rendelkezel, használhatod az egyszerű vagy a bővített sablont. Mindkettő a teljes alcímszerkezetet létrehozza az új oldalon, de az egyszerű sablon több szakaszt üresen hagy. A kétféle sablon leírását alább találod.

Az oldalon már esetlegesen megtalálható és a sablonba be nem férő információt a sablon használata esetén hagyd meg, de üss be eléje két Entert, a sablont pedig rögtön a lap elejére szúrd be. Így a lap alján megmarad a régebbi információ, és később majd még azt is beszerkesztheted a megfelelő helyre.

Ezután kattints jobbra lent a "Lap mentése" gombra. Ekkor megjelenik az oldal a beleszerkesztett alapadatokkal (kezdősor, a készítés helye - itt kiindulásul ugyanaz a szöveg lesz, mint a kezdősorban -, a fotó linkjei; bővített sablon esetén a készítés ideje és a leírás). Ha most balra fent a Szerkesztés-re kattintasz, már hagyományos módon folytathatod az oldal bővítését, a leírás részletezését, stb.

Egyszerű sablonSzerkesztés

{{subst:Cikk1|XXXX|Hol|Mi}}

  • Az XXXX helyére írd be a kép számát,
  • a "Hol" helyére a helységnevet (ez a kezdősorban félkövér betűvel jelenik majd meg),
  • a "Mi" helyére a rövid leírás többi részét.

Bővített sablonSzerkesztés

{{subst:Cikk2|XXXX|Hol|Mi|évszám|leírás}}

Ez a sablon két paraméterrel többet tartalmaz:

  • Az XXXX helyére írd be a kép számát,
  • az "évszám" helyére ha tudod, konkrét évet írj, pl.: 1938; ha ilyet nem tudsz, akkor a Fortepan szerinti időbesorolást, pl. (1935 körül). Az itt megadott információ "A készítés ideje" szakaszba kerül,
  • a "leírás" helyére írhatod a kép tartalmának bővebb kifejtését, ez lesz a "Leírás" szakasz tartalma.

Index kép beszúrásaSzerkesztés

{{subst:ik|XXXX}}

  • Az XXXX helyére írd be a kép számát,

Ez a sablon a mentés után egy index képet jelenít meg az adott Fortepan képről. Az index kép egy link, amelyikre kattintva a villámkép jelenik meg.

Például {{subst:ik|8549}} hatására: 8549 Kattints a képre!

Lásd még sablon beszúrásaSzerkesztés

{{subst:lm|XXXX}}

  • Az XXXX helyére írd be a kép számát,

Ez a sablon a mentés után egy index képet jelenít meg az adott Fortepan képről. Az index kép egy link, amelyikre kattintva a villámkép jelenik meg. Mellette megjelenik az adott képhez tartozó szócikk linkje is

Például {{subst:lm|9000}} hatására: 8549 Foto9000 Kattints a képre, visszalépve a mellette lévő linkre!

Térképen sablon beszúrásaSzerkesztés

Lehetőség van a kép készítésének helyét Google térképen megjeleníteni. Képzeletben mintha ha az órát É-D tájolású térképre helyezve nézzük. 12óra (0) az északi irány, 6 óra a dél, 3 óra a kelet. Így egy sablont felhasználva a térképe egy "szemet" helyez el, amelyik a fotó készítésének irányába néz. {{mapX|koordináta}}

  • Az X helyére írd be fényképezés irányának számát, 0-11-ig
  • koordináta formája: 46.90768,19.69176 az egész fokok után pont van, a két koordináta között pedig vessző. Szóköz a kifejezésben nem lehet.
Például: {{map6|46.90768,19.69176}}
Eredménye: Térképen: Link

Ez a link Kecskemét főterére mutat. A szem déli irányba néz a városházára.

Természetesen a sablon esetében mentés után hagyományos wiki-lapként folytathatod a képcikk szerkesztését.

Fontos hivatkozásokSzerkesztés

Wikia hálózat

Véletlen wiki